Aikuisten neuvonta- ja ohjauspalvelut  »Ajankohtaista

Visuaalinen ilme vaikuttaa myyntiin

Kokkolan keskusapteekki panostaa visuaaliseen markkinointiin. Mainontaan, sisäiseen markkinointiin ja erityisesti tuotteiden esillepanoihin on kiinnitetty jo vuosia huomiota, ja apteekki on myös voittanut lukuisia somistuskilpailuja Suomessa.

– Meillä on hyvä tiimi, jota innostaa työskentely rohkean ja erilaisen apteekkimarkkinoinnin parissa. Osallistumme aktiivisesti myös erilaisiin koulutuksiin, kuvailee proviisori Paula Henriksen työyhteisönsä positiivista asennetta.

Henriksen luonnehtii keskusapteekkia edelläkävijäksi. Asiakasystävällinen, lämmin ilmapiiri, työympäristön vaihteleva visuaalinen ilme ja kodinomaisuus merkitsevät paljon sekä asiakkaille että työntekijöille. Koko henkilöstö osallistuu omalla panoksellaan työpaikan visuaalisuuteen.

Vuodesta 2005 eteenpäin kosmetiikkamyynti apteekeissa on kasvanut huimasti. Apteekkiin ei tulla vain kipeänä, vaan houkuttelevuus, laaja tuotevalikoima ja henkilöstön asiantuntemus saavat ihmiset poikkeamaan myymälässä. Voi siis vetää sen johtopäätöksen, että visuaalisen ilmeeseen panostaminen vaikuttaa suoraan myynnin kasvuun.

Somistuskilpailuissa apteekki on toteuttanut rohkeasti omaa linjaansa. Markkinointitiimin suunnitelmien toteuttaminen ja menestyminen sitouttaa Henriksenin mukaan myös työntekijöitä. Tiimiläiset haluavat myös kehittää osaamistaan.

– Kiitos visuaalisuudesta kuuluu huumorilla, kokemuksella ja osaamisella varustetulle markkinointiimille. Tällä hetkellä henkilöstöstämme viisi opiskelee oppisopimuksella esimies- ja yritysjohtamisen opintoja, ja meidät on myös valittu kahdesti vuoden koulutusapteekiksi.

Visuaalista markkinointia ei ole tarkoitettu vain kaupan alalle, vaan se kannattaa ottaa Henriksenin mukaan huomioon missä vain tiloissa. Se lisää työviihtyvyyttä ja antaa toteuttajille mahdollisuuden luoviin ratkaisuihin. Keskusapteekissa rohkea ja leikkimielinenkin somistus rikkoo rajoja, minkä hän toivoo vaikuttavan myös ympäristöön rohkaisevasti.

Visuaalista markkinointia voivat opiskella useita eri aloja ja kiinnostuksen kohteita edustavat ihmiset, ja syyskuun alussa Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus järjestääkin 3.9. klo 18 ammattiopiston tiloissa alan opintoihin liittyvän infotilaisuuden. Tilaisuudessa puheenvuoron ajankohtaisista somistuksen trendeistä pitää keskusapteekin markkinointitiimissäkin työskennellyt visuaalinen markkinoija ja alan kouluttaja Hanna Tervanen.

– Yhtenäisellä ja johdonmukaisella linjalla on markkinoinnissa suuri merkitys, sillä se lisää tunnistettavuutta. Meillä tämä on huomioitu myös sosiaalisessa mediassa, sillä perinteisen apteekkitoiminnan rinnalla meillä on omat verkkosivut, verkkokauppa sekä Facebook-profiili, Henriksen kertoo.

 

Hertta Erkkilä
tiedottaja
Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus
p. 040 8073 558
hertta.erkkila@kpedu.fi

 






Takaisin »
© Opastin • Neuvonta- ja ohjauspalvelu
Yhteystiedot
Intra


Opastin-palvelun ovat tuottaneet Opin Ovi Keski-Pohjanmaalla ja Opin Ovi SME -hankkeet. Hankkeet on rahoitettu Euroopan sosiaalirahaston ja valtion tuella.